Friday 20 April 2012

FRIED MACARONI



Arini tengah sibuk buat submission untuk kes minggu depan tetiba dapat call dari sorang kawan yang bertanyakan macam mana nak goreng macaroni yang simple yet delicious..pelik sebab si polan ni bukan la selalu call aku n memang la terkenal dengan kemalasan memasaknya...rupa-rupa...nak pergi picnic dengan cik abe..hehehe...aku tanya dia balik macam mana dia terfikir pasal aku pulak..alasan dia mudah saja..sebab ko pernah uplot kat fb..ok fine...aku kata nnti aku msg resepi dia..

Sebenarnya aku bukan la kategori pandai masak dan suka memasak...tapi besties aku cik Onn memang suka makan pe jer yang aku masak..aku syak bukan sebab sedap sangat tapi sebab dia cuba untuk elak turn memasak..hohoho...sib baik suka menyumbang kudrat untuk mengemas sumer yang aku sepah...

Aku tepek kat sini resepi macaroni ala aku...(which nok ros yang ajar aku)...Bagi aku, aku suka versi ni sebab tak muak sgt n simple..lagipon tekak aku n cik onn ni tekak melayu..kena ada unsur-unsur kemelayuan sikit..hohoho..dan aku nak tulis entry sbb dah lama blog ni aku biarkan dek kerana kekangan masa aku yang makin ari makin malas nak tulis..hohoho..

Fried Macaroni  (3-4 orang makan)

BAHAN-BAHAN

1.   Macaroni                       1/2 paket ( aku guna half sebab nnti benda ni kembang jadi banyak)
2.   Daging cincang ramly     1 paket  (cik onn suka makan daging so aku letak sepaket terus...)
3.   Carrot                           1 Batang  ( Dice..nak letak brocoli or mushroom pon ok..ikut suka)
4.   Bawang Besar               1 labu besar  (dice la..if kecik bawang tu letak la 2 )
5.   Cili Api                         3 Biji  ( Ketuk jer..nak pedas letak lebih..tak nak..xyah letak )
6.   Bawang Putih                3 Ulas (Ketuk jer)
7.   Chicken Ball                  Ikut suka ( yang ni aku letak sebab aku suka..hoho)...goremg dulu
8.   Garam                           Secukup Rasa
9.   Gula                              Secukup Rasa
10. Serbuk Perasa               Secukup Rasa ( if xnak pon xpe)
11. Minyak                          agak2 boleh tumis bawang


CARA-CARANYA

1.   Rebus macaroni dengan sesudu minyak masak (untuk elakkan macaroni melekat)..dah kembang angakat ..toskan..ketepikan dulu

2.   Panaskan minyak ..tumis bawang merah..bawang putih sampai layu dan kekuningan...kemudian barulah letak daging cincang ramly yang di basuh bersih.

3.   Tunggu sampai kering air daging tu..kemudian masukkan cili api ...carrot...letak garam..gula ..serbuk perasa...tunggu sampai daging dah masak...then masukkan macaroni yang dah direbus tadi..kacau rata..masukkan chicken ball...ready untuk makan...

P/S   Masing-masing ada selera dan cara masak sendiri..bagi aku yang simple macam ni aku suka...terpulang pada kesukaan masing-masing..



No comments:

Post a Comment